torsdag 26 mars 2009

A-kassan, regeringen o annat skit!

Jag besiktade bilen igår em. Den gick igenom, med blankt papper! =) Wohooo!

(Jag uppskattar de små sakerna numera.)


När jag väntade på att få komma in, så passade jag på att ringa mamma.
Hon är sk timvikarie i Åsele på äldreomsorgen. Vi kom in på A-kassan, och hur knäppt alla reglerna är numera.
Mamma har 75 "deltidsstämpeldagar". Så länge hon har dessa dagar kvar så kan hon hoppa in och jobba ett tre timmars pass en kväll då de behöver hjälp. Eller en dag, om någon blivit sjuk. MEN, när dessa 75 dgr är slut så FÅR hon inte det längre!



OM hon skulle ta jobb i 3 tim en dag så förlorar hon a-kassan hela veckan!



DET ÄR JU SJUKT!!!!!



Var det inte ett utav val fläsken som det pratades om av vår regering. Att ALLA ska ut i jobb.

Men vi får INTE jobba de timmar som finns att jobba?!

HUR går detta ihop?

Det går ju inte tvinga fram jobb som inte finns. Eller?
Det går ju inte tvinga arbetsgivarna att alla ska jobba heltid om det inte finns sysselsättning för det. Eller?
Sen finns det ju faktiskt de som inte KAN jobba heltid!

Sen är det ju en psykisk påfrestning utan dess like av att gå arbetslös en längre tid. Det är MÅNGA som mår väldigt dåligt pga att de varit arbetslösa en längre tid.
Sen... för att inte tala om deras ekonomier...
Jag säger bara: -Don´t get me started!

Nä vi borde bli mer som fransoserna, PROTESTERA MERA!

1 kommentar:

  1. Ajaj vad arg man kan bli. Skönt för mig känner jag så man slipper allt pappersgöra och tänkande på hur mkt man kan jobba eller inte..:) Kul att se att du oxå bloggar :)

    SvaraRadera