lördag 4 juli 2009

Kvinnomisshandel - mord

Läste i går på Aftonbladet om en ung kvinna och hennes spädbarn som blivit mördade i Stockholm.. Fruktansvärt tragiskt hann jag tänka..
Men nu i morse när jag surfar in där så blir jag ännu mer berörd..
Pappan till barnet hade mördat mamman och barnet och valde sen själv att hoppa framför pendeltåget och ta sitt eget liv.. Allt detta på barnets ETTårsdag!
VAD lever vi i för jävla samhälle?? Har jag fött mina barn till denna värld?
Alltså jag tror inte det finns ord för hur förbannad jag blir!

Tidigare i sommar så kunde man läsa på Aftonbladet om att 153 kvinnor blivit mördade i sverige utav sina män/sambos/pojkvänner under 2000-talet. Till detta kan vi nu dessutom lägga 11 st till.

VA??!! Ska vi verkligen ha det så?

Jag känner ett par kvinnor som blivit misshandlad av sina män.. Men det är tydligen svårt att bryta upp med dessa män. Varför? Är det verkligen så svårt?
Det är jättelätt att stå bredvid och säga: -Det är bara att gå!
Men det är nog inte så lätt.
För vissa kanske, men de kvinnor jag känner hade jättesvårt att lämna och bryta upp med dessa sk. män..
För riktiga män är de då verkligen inte! En riktig man slår inte sin kvinna eller sina barn!!
Men dessa män jobbar efter ett visst system..
Först bryter de ner dig, eller hittar dig när du är som lägst. Sen får de dig att bli beroende, eller rättare sagt, tro att du är beroende utav dem.
Sen skärmar de av dig. Dvs du får inte tillgång till vänner och familj.. Inte i den utsträckningen du vill i alla fall.
Sen börjar misshandeln, fysisk eller psykisk. Hot.
Förhoppningsvis får du nog redan vid första tecknen och ger dig av, men troligtvis inte.
Det bara utökas till en vacker dag då du fått nog eller att du dör..
Eller att du gör något annat drastiskt..

Gör alla kvinnor en tjänst och anmäl mannen för misshandel redan vid första försöket.

Än om du kommer undan så finns det kanske någon annan som åker dit, som inte är lika stark som du.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar