tisdag 4 maj 2010

Jag är vuxen, med ett enormt ansvar!

Pratade med en mkt god vän igår. Vi kom in på föräldraskap.. En knivig fråga..
Eller, egentligen inte!
Det är inte så svårt att veta att, har du satt barn till världen, så är du banne mig ansvarig för deras väl o ve. Det är din skyldighet att offra din egen tid för att se till att ditt/dina barn blir ansvarstagande vuxna.
Jo, det är det!
När du väljer att skaffa barn så har du ansvar för det barnet i MINST 18 år. MINST!
Då går inte ditt eget väl o ve i första hand längre..
Men en del skaffar barn som statuspryl typ.. eller för att man "ska" skaffa barn.

Jag har sett exempel på föräldrar som inte har tid eller ork att bry sig om sina barn, både de som har tonårsbarn och de som har barn som är lika små som mina..
Som tonårsförälder, nu är jag ju väldigt ny på detta men..
Du måste lägga dig i och dra gränser. Barnen/ungdomarna måste lära sig att deras handlingar leder till konsekvenser..
Ex. min dotter målade på väggen med en glitterpenna.. (Vilken ide!) Tjolahopp så fick hon inte längre ha pennorna.
Kan låta löjligt, men hon måste ju se att om jag målar på väggen, så tar de pennorna av mig = inte bra..

Rökning.. De har ett JÄTTEproblem på Hemberget att de unga röker, och de röker från 12-13 år.. O det är inte bara en liten grupp.. Utan nästan ALLA..
Vad gör föräldrarna???!!
Nån förälder sa: - vad ska jag göra? Jag har sagt att de inte får röka..
Tja.. jag skulle dra in pengarna.. Dra in andra förmåner, dator, telefon, You name it! KONSEKVENSER!!
Sen skulle jag förklara och visa med bilder VAD som händer då du röker..

Åh nä nu måste jag sluta fundera på detta.. Det ska bli spännande att se hur mina barn blir när de kommer i tonåren.. Jag har en aning.. ;)

1 kommentar:

  1. jadu rökningen kan inte vara lätt att handskas med. Jag minns att mina lärare ringde hem några gåner och berättade om mina tjuvrökningar ibland. Jag fick utgångsförbud och pengarna vart indragna ett tag. Men då fanns det alltid kompisar som inte hade blivit påkommna och man fick smaka av dem och oftast så blev man inte tagen. Så jag rökte nog hela 7-8-9 ut och blev ertappad 4 ggr ungefär det året. Så det är inte lätt med rökningen! :)

    SvaraRadera