onsdag 3 mars 2010

Jag blir så... brydd..

Var på mitt ALLRA första föräldramöte för åk 7 igår kväll..
O ja säger då det..
För det första! Hejbaberiba vad jag samlar vuxenpoäng! ;)

Sen.. Rektorerna gick igenom en enkät som elever och föräldrar fått svara på.
Vi har ju inte fyllt i den, genom att det ägde rum innan Moa började där.
Men resultaten..
Först o främst, svarsprocenten, alltså hur många procent som svarat på enkäten överhuvudtaget.
Elever - 95%
Föräldrar - 65% ??????? Hallå!!??

Varför tar man sig som förälder inte tid att svara på en enkät som SKOLAN gjort för ditt barns bästa?? Är enkäten dåligt utformad? Frågorna svåra? Vad vad vad???
Läser föräldrarna ens enkäten??

Sen till svaren..
En fråga verkar handla om hur eleven trivs med kamraterna
7% -inte alls eller i viss mån
93% - ganska eller helt

Ok.. Varför trivs inte de där 7 procenten inte? Mobbing?

Men sen.. ännu värre!
En fråga om vuxna bryr sig om eleven
23% !!!! - inte alls/viss mån
77% - ganska/helt

23% som känner att vuxna inte bryr sig om dem!!!! Det är 23 % för mkt!!!

En fråga om de har någon vuxen att vända sig till
30% - inte alls/viss mån VA??!!
70% - ganska/helt

Hakan har ramlat till backen vid detta laget..

Ja det var om enkäten.
De poängterade hur viktigt det var med närvaro på lektionerna och att eleverna är ganska slarvig med det..
Ja, nu kommer min fundering.
I Moas klass är det 23 elever, i går på föräldramötet var det föräldrar till 7!! som var med..
HUR i f-n kan man motivera eleverna att gå på lektionerna varje dag, när föräldrarna inte ens kan gå på ETT möte??!!
Visst, man kan ha förhinder, problem med barnvakt, eller jobbar eller nåt..
Men inte 16 st av 23!

Ett annat problem som dök upp.
Mobiltelefoner på lektionerna. Suck.. HUR kan detta vara ett problem?
Ta en låda, ställ på katedern, när alla kommer in så får var o en lägga sina telefoner i den, innan lektionen börjar. Sen hämta dem när lektionen är slut.
Problem solved!
Vägrar de lägga ifrån sig telefonen? Ja men tack och adjö, varsågod o lämna klassrummet!

Nästa problem:
Rökning... Tydligen är det ett stort antal elever som röker på skolan..
Här talar vi om BARN som är 13-14 år gamla.. Suck.
En del elever säger tydligen oxå att de FÅR röka för föräldrarna!
Ja vad ska jag säga här då? Suck är allt ja kan säga..
En mamma frågade om de inte kunde skicka de elever som stod och rökte i närheten av skolan, ut i skogen eller på annan plats en bit från skolan.
Jo sa läraren, jag har försökt, men gissa vad jag har fått tillbaka?
Jag är inte förvånad.. tyvärr..

Sen var det ju alkohol oxå..
Att inte barnen förstår vad denna dryck gör med kroppen?
Att de inte förstår att de kan fördärva hela livet!
Att de inte förstår va det kan leda till!

Jag blir bara ledsen, att de känner redan nu att de behöver ett rusningsmedel för att kunna umgås med andra..
Jag blir bara ledsen.. Speciellt som jag har SETT vad alkohol kan leda till.
Alkoholism, våldtäkter, våld mm mm

Suck..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar