torsdag 4 mars 2010

Alkohol bland unga..

Jag kan inte riktigt släppa taget om detta med alkohol bland barnen..
För det handlar om BARN!
Vissa är så unga som 10år när de första gången dricker sig onyktra..

Vad är det som gör att de känner sig "tvungna" att dricka alkohol när de är 13-14 år gamla?
Har de aldrig fått se och lära sig att man kan faktiskt umgås med andra UTAN alkohol?
Är de så osäkra i sig själva att de måste fly till en annan identitet?

Men om jag bara kunde få dem att förstå..
Man behöver inte alkohol för att umgås med andra! Det går BÄTTRE utan, vågar jag påstå.
Man behöver inte alkohol för att kunna gå ut och dansa!

JAG VET!! Jag har aldrig i mitt liv varit berusad, någonsin.
Och jag dansar och umgås precis som alla andra. Tro mig.
Jag vet alltid i alla lägen vad jag gör och vad konsekvenserna blir utav det jag gör.
Jag kan ALLTID ta mig hem. Själv.

Jag känner mig inte intresserad av att stoppa GIFT frivilligt i min kropp.
Har aldrig gjort o kommer aldrig att göra..

Jag var in på nätet och kollade lite om vad som händer med kroppen när man dricker..
Många sjukdomar kommer från användande av alkohol.
* cancer-mage och tarm
* benskörhet
* bröstcancer
* diabetes
* skrumplever
* leverförstoring
* leverkoma
* högt blodtryck
* stroke
* Nervgift
* dåligt minne
* språket skadas
* känseln skadas
* motoriken försämras
* koncentrationen försämras
* celldöd i hjärnan
* immunförsvaret försämras
* nedsatt kondition
* nedsatt fertilitet - svårighet att få barn
mm mm

Sen allt annat som kan kopplas direkt till alkohol:
* Våld
* våldtäkter
* Rattfylla
* drunkning
* fallolyckor
* stölder
* skadegörelser

Det tar ca 1,5 - 2 dygn för alkohol att gå ur kroppen på en kille vid 16 års ålder. För tjejer tar det 2,5 dygn...

Ja detta kan jag fundera över mycket..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar