torsdag 22 oktober 2009

Regnbågen

Vår förskola heter regnbågen.
En underbar förskola! Läget kan inte bli bättre! En fantastisk utemiljö och otrolig personal.
Nu vill vår "fantastiska" kommun riva den.
Våra barn vill de flytta till ombyggda lägenheter i ett getto.. Utan den fantastiska miljön!
(Oj vad jag använder ordet fantastisk..)
Vi hade ett möte med ansvariga politiker och tjänstemän igår kväll. Många föräldrar dök upp för att säga sin mening. Vi hade i förväg samlats och gått igenom frågor vi ville ha svar på.

Jag är ekonom. Jag kan plus och minus. Men vissa saker KAN jag inte förstå..
Ombyggnationerna kostar mindre än att renovera huset barnen finns i idag.
För att ombyggnationerna bekostas utav kommunen fastighetsbolag och
läggs sen på kommunen i form av höjda hyror under kanske 10-20 års tid.
Renoveringen kostar mer för kommunen under detta och nästkommande år, men sen..
Kanske kommunen måste se en gång till på kalkylen.

Allt detta för att kommunen har totalt sett för mkt fastigheter.
Då tar de bort de fastigheter som de inte har några skulder på längre.
Urbota dumt.. Renovera upp dem och sälj de fastigheter som de har skulder på i stället.

Ja detta blev mer ekonomisnack än jag hade tänkt men.. Ibland blir det så.

Kontentan utav det hela är i alla fall.
Vi föräldrar har VALT regnbågen av en anledning och det är ju läget som sådant.
Läget är underbart!
75-100 m ner till sjön. En tomt stor som en fotbollsplan. Närheten till skogen.
Jag har barn som BEHÖVER vistas ute och det får de på Regnbågen.

Nä tummen NER för Vilhelmina Kommun!!!!

2 kommentarer:

  1. Fortsätt kämpa för att behålla den! Föräldraranas röster är starkare än förskolepersonalens!!Hoppas allt är bra med dig och din familj! Hur har det förresten gått med det vi pratade om för ett tag sen? Kram

    SvaraRadera
  2. Kämpa!!! Vi gjorde vad vi kunde för att få behålla Skansen, det gick åt helsike så jag hoppas verkligen ni lyckas bättre. Lycka till!

    SvaraRadera